14/09/2018

Ook Google is fan van jou

Een multinational die houdt van lokale ondernemers? We geven toe: dat klinkt nogal tegenstrijdig. Toch blijkt uit hun zoekresultaten een zekere liefde voor jouw zaak. Wij tonen je hoe jij daar maximaal voordeel uit haalt.

Hoezo liefde voor lokale ondernemers? Wel, het heeft allemaal te maken met het principe van Local SEO. Dat principe houdt in dat Google bij de volgorde van zoekresultaten steeds meer rekening  houdt met:

Tijd voor een test. Google eens op ‘restaurant’. Je krijgt bovenaan een kaart, met daaronder de restaurants in jouw buurt. Met bovenaan in die lijst eetadressen met hoge quoteringen. Doe nu de test voor ‘makelaar’. Of de resultaten jou bevallen of tegensteken, de conclusie is in elk geval dat:

Nabijheid + Google-sterren = hogere waarschijnlijkheid dat Google jou bovenaan toont.

Aan de slag

Kan jij die resultaten sturen? Tot op zekere hoogte. Daar heb je twee dingen voor nodig.

Ten eerste: een Google businesspage. Zo’n pagina is relatief eenvoudig op te zetten. Zo maak je het voor de zoekrobot expliciet wie je bent, wat je doet en waar je gevestigd bent.

Ten tweede: tevreden klant die jou een positieve Google-beoordeling willen geven.

Je zou bijvoorbeeld aparte e-mailing kunnen uitsturen naar klanten waarvan je weet dat ze tevreden zijn. Of ze het op de man af vragen – komt veel persoonlijk over.

Niet jouw stijl om daarachter te vragen? Stel dan toch zeker je eigen businesspagina in. Het kost je geen moeite en komt je vindbaarheid alleen maar ten goede.